De schakelaar die je nodig hebt om te kunnen kiezen
Link ophalen
Facebook
Twitter
Pinterest
E-mail
Andere apps
Indien je te weten wil komen wat God van je vraagt, dan moet
je eerst en vooral elke neiging tot of voorkeur voor het een eerder van voor
het ander uitschakelen.
Ignatius van Loyola
Link ophalen
Facebook
Twitter
Pinterest
E-mail
Andere apps
Reacties
Anoniem zei…
Hartelijk Dank U Pastor Nikolaas Sintobin SJ voor Ignatiaanse Spiritualiteit, Wijsheid en Inspiratie.
1.Als is toegestaan citeer deel tekst: " De eucharistie en de kruisiging" , Het gehele kruisigingsverhaal is een symbolische voorstelling van inwijding. De intocht in Jeruzalem, het laatste avondmaal, het verraad van Judas, de kruisiging en de opstanding zijn regelrecht afkomstig uit de Griekse mysteriën...." "......."Het is de persoonlijkheid in ons die de Christos kruisigt..." Het is door het Zelf dat het zelf verlost wordt.". ".....Groeien in bewustzijn......groeien in inzicht, groeien in het vermogen te leven overeenkomstig de natuurlijke grondslag van het bestaan: mededogen."..." e.c. bron: Luc.nr.2/april,2000/36-47/B.Voorham/Pasen: de inwijding van de grote beproeving/
2. J.l. RKK MIS op Ned.tv, in "Lourdes Kerk". De aanwezigen in Kerk, en ik thuis voor tv, hebben genoten van deze fijne beleving. Onder "Publiek gelovigen " in Kerk opvallend een stijl en ongeveer leeftijd vertegenwoordigd was, m.i. 3. Idee delen a.u.b. "Nestor/RKK-leesclub" Omroep RKK en Nestor gaan samenwerken om lezen en leesclubs te stimuleren. Misschien een idee: afwisselend een Mis opdragen aan "traditioneel gelovigen publiek" en een Mis opdragen op ander tijdstip, voor "Jonge Mensen die zich volop bezig houden met spirituele cursussen" en misschien ook kinderen hebben die nog klein zijn. Bij dat Kerk m.m.v.vrijwilligers aan kinderen aanbieden 1uur oppas activiteit, in de koffie kamer, en die Jonge Ouders, kunnen zich wijdden aan Meditatie Mis met Ignatiaanse Spiritualiteit.
Anoniem zei…
a.u.b. aanvulling op tekst: " ..Groeien in bewustzijn ..groeien in inzicht..". " ...Het drinken van de mystieke wijn en het eten van het mystieke brood - het eten van de kosmische Christos - is dus het geestelijk en intellectueel bewust worden van de eenheid van het leven." e.c. bron.b.v.
Anoniem zei…
a.u.b. reactie 27/01/14, 10:21, thema: " Humor", " Het is een spirituele eigenschap om de humor in te zien van hetgeen ons overkomt, ' Why not laugh at yourself". "....Humor heeft te maken met betrekkelijkheid"......" Persoonlijke betrokkenheid verbindt ons met het door ons ingenomen standpunt"...." e.c.Luc.nr.36/jan/febr/1987/F.W.van Welsem/15/
1. Ik ben hartstochtelijk betrokken geraakt bij RKK sinds cá 1 jaar. In mijn betrokkenheid vind ik, dat God en Jezus een LIEFDE is, en God zou nooit bedacht zou hebben om Jezus aan kruis laten nagelen. Ik ben in mijn hartstocht Jezus gaan bevrijden van zijn kruis. In veronderstelling dat NIET GOD heeft Jezus aan kruis laten nagelen NEE, wij mensen hebben dat gedaan toen en nu nog steeds. Jezus is LIEFDE dat elke moment kan van "gedronken en gegeten woorden", door ieder van ons. En ook dat idee is makkelijk te begrijpen voor kinderen en jongeren. voor mij is advies: Why not laugh at myself.
Indien je te weten wil komen wat God van je vraagt, dan moet je eerst en vooral elke neiging tot of voorkeur voor het een eerder van voor het ander uitschakelen.
Wordt hiermee bedoelt dat je blanco moet zijn als je wilt weten wat God van je vraagt? geen neiging tot en voorkeur hebben van alles uitschakelen. Dit vraag ik naar aanleiding van mijn idee om dichter bij de bron te komen; 3 weken in stilte als gast in een klooster van de Clarissen door te brengen; groet Hetty
Echt blanco zijn is niet mogelijk, voor ons mensen. Wel meen ik dat Ignatius, in het voetspoor van Jezus, uitnodigt om te proberen innerlijk zo vrij als mogelijk te worden. Als je dan bovendien in kaart kan brengen wat je onvrijheden zijn en die eerlijk in kaart durft te brengen, dan is dat al een hele stap vooruit.
Waarin geloven christenen als ze zeggen dat Jezus verrezen is? De evangelies zeggen namelijk niets over hoe die verrijzenis dan wel verlopen is. In deze vlog probeer ik in twee minuten er iets over te zeggen.
De Verrijzenis komt niet zomaar uit de lucht vallen. Er gaat een lange, bewogen geschiedenis aan vooraf. Ook nadien, tot op vandaag, blijft er werk aan de winkel. Het kwaad is weliswaar overwonnen. Maar nog niet uitgeschakeld. Negen maanden heeft Garri Bardin gewerkt (lees gevouwen en geknipt) aan deze stop-motion. Het resultaat grijpt naar de keel.
Deze video-beelden zijn adembenemend. Een echte thriller met een onwaarschijnlijk einde. Zomaar, toevallig, opgenomen door toeristen in het Krugerpark in Zuid-Afrika. Onderaan vind je enkele vraagjes om met dit document naar de diepte te gaan. In deze beelden uit het dierenreservaat kan je zien hoe het leven sterker is dan de dood, hoe het brute geweld uiteindelijk het onderspit moet delven voor het broze nieuwe leven; in gelovige termen uitgedrukt, hoe God kiest voor wat klein en kwetsbaar is; of nog, hoe God het geknakte riet niet breekt en kleine en zwakke mensen groot maakt. Ook al kan dit lang duren, gaat het doorheen ups en downs, en lijkt alles totaal en reddeloos verloren. o Ik kan verwijlen bij deze beelden en deze boodschap in mij laten doordringen. Durf ik, ben ik bereid hierin te geloven? o Ik kan ook zien wat dit betekent in mijn leven: waar heb ik moeten vechten, waar hebben anderen gevochten met en voor mij en ben ík gered geworden uit iets wat objectief uitzichtl
Paus Franciscus wordt uitgenodigd tot iets dat niet meteen zijn specialiteit is. Toch geeft hij deze Cubaanse circusartiesten een kans. En meteen ook zichzelf. Met een meer dan behoorlijk resultaat tot gevolg. Hoe reageer jij als je iets gevraagd wordt waarvan alles doet vermoeden dat je het niet kan? Dat gebeurt namelijk wel vaker in een mensenleven. Vaak wordt een mens geroepen tot iets waartoe hij zichzelf niet in staat acht en dat nochtans zijn weg naar geluk blijkt te zijn.
In de lezingendienst van het brevier vinden we op Stille Zaterdag een boeiende uitleg van Karl Rahner sj over Stille Zaterdag. Enkele uittreksels. “Als we denken aan Stille Zaterdag, valt iets merkwaardigs op: in ons godsdienstig leven slaan we deze dag over. We vieren Goede Vrijdag en Pasen, … Wat er tussen deze twee dagen ligt, namelijk Stille Zaterdag, slaan we over. … Toch belijden we, telkens als we de apostolische geloofsbelijdenis … uitspreken: Hij is nedergedaald ter helle . En dit is de tekst die bij Stille Zaterdag hoort. … Het betekent op de eerste plaats: Jezus is waarlijk gestorven. … De dood heeft Jezus vastgehouden als in banden. Hij was in de dood. … Omdat wij uit hetzelfde hout gesneden zijn en ook midden in het leven reeds onze dood sterven, kunnen wij zijn lot niet enkel van buiten af begrijpen, maar wij kunnen het delen. Gelovend ervaren wij dat zijn nederdaling in de machteloosheid van ons mens-zijn alle paaszaterdag-uren van ons leven geheiligd heef
Homilie van Beloken Pasen Een tijd geleden bracht ik het WE door met een jong koppeltje. Ze zijn 25 jaar oud en kennen elkaar reeds 8 jaar. Ze wonen beiden in Parijs. Beide jonge mensen willen trouwen met elkaar en gedurende dat WE hebben we hun huwelijk voorbereid. Ik vroeg hen me uit te leggen wat het christelijk geloof voor hen precies betekent. Hoewel ze dit niet afgesproken hadden, vatten ze elk hun geloof in drie punten samen: 1) een aantal waarden; 2) een relatie tot een liefhebbende God; 3) en een houding van verantwoordelijkheid naar de andere mensen. Ik zei hen vervolgens dat christenen deze drie punten gemeenschappelijk hebben met Joden en moslims. Dat, bijgevolg, deze drie elementen, hoe belangrijk ook, niet typisch christelijk zijn. Beiden waren verbouwereerd. Ik denk nochtans dat vele christenen desgevraagd een gelijkaardig antwoord zouden geven. Het Evangelie van deze Beloken Pasen gaat hierover: het geloof in Jezus als de
In deze vlog leg ik uit waarom de Goede Week zo uitdagend is voor christenen en hoe het komt dat het bidden met het lijdensverhaal van Jezus een stille vreugde kan opwekken.
Witte Donderdag 2024 Als jezuïet in opleiding woonde ik in Parijs. Elke zaterdagmorgen was ik er vrijwilliger op een dienst voor palliatieve zorgen. De helft van de bedden was voorbehouden voor terminale aidspatiënten. Een van hen was Jean-Louis, een dertiger. Hij was vel over been. Gevolg van chronische diaree. Ik stapte zijn kamer binnen om wat bij te praten. Op dat eigenste ogenblik zag ik Jean-Louis uit zijn bed opspringen. Net op tijd om te voorkomen dat hij zichzelf zou bevuilen door de gevolgen van een zoveelste oncontroleerbare darmkramp. De geur was onuitstaanbaar. Maar nog pijnlijker was de gelaatsuitdrukking van die naakte man. Hij wist niet waar te kruipen van schaamte en walging. Ik ook niet … Amper een minuut later stond er een verpleegster. Een jong meisje met een prachtige glimlach. Met een kwinkslag stapte ze, door de smurrie heen, naar Jean-Louis toe. Ze reinigde hem en hielp hem terug zijn bed in. Haar eigen baby had ze niet met meer zachtheid en liefde
Homilie voor Paaszondag Handelingen 10,34a.37-43 Kolossenzen 3,1-4 Johannes 20,1-9 Als ik denk aan Kerstmis, dan komen spontaan woorden bij me op als familie en gezelligheid. Als ik denk aan Pasen, dan voel ik vreugde en hoor ik het halleluja van Händel weerklinken. Als ik echter de evangelietekst van deze paaszondag lees, dan vind ik geen spoor van die vreugde of van de muzikale overdaad van Händel terug. Integendeel. Johannes biedt een bijna onderkoelde beschrijving van de ontdekking van het lege graf en van het begin van het verrijzenisgeloof. Ook de daaropvolgende scène van het johannesevangelie, de ontmoeting tussen Maria Magdalena en de verrezen Jezus, is nog steeds stil en aarzelend. Het is pas naar de avond van die dag toe, als Jezus zijn angstige leerlingen ontmoet, dat voor het eerst sprake is van vreugde. De vreugde van het geloof in de verrijzenis is duidelijk niet zomaar gekomen. Pasen is geen toverpilletje dat de pijn van het absurde
Reacties
1.Als is toegestaan citeer deel tekst: " De eucharistie en de kruisiging" , Het gehele kruisigingsverhaal is een symbolische voorstelling van inwijding. De intocht in Jeruzalem, het laatste avondmaal, het verraad van Judas, de kruisiging en de opstanding zijn regelrecht afkomstig uit de Griekse mysteriën...."
"......."Het is de persoonlijkheid in ons die de Christos kruisigt..." Het is door het Zelf dat het zelf verlost wordt.".
".....Groeien in bewustzijn......groeien in inzicht, groeien in het vermogen te leven overeenkomstig de natuurlijke grondslag van het bestaan: mededogen."..."
e.c. bron: Luc.nr.2/april,2000/36-47/B.Voorham/Pasen: de inwijding van de grote beproeving/
2. J.l. RKK MIS op Ned.tv, in "Lourdes Kerk". De aanwezigen in Kerk, en ik thuis voor tv, hebben genoten van deze fijne beleving. Onder "Publiek gelovigen " in Kerk opvallend een stijl en ongeveer leeftijd vertegenwoordigd was, m.i.
3. Idee delen a.u.b. "Nestor/RKK-leesclub" Omroep RKK en Nestor gaan samenwerken om lezen en leesclubs te stimuleren.
Misschien een idee: afwisselend een Mis opdragen aan "traditioneel gelovigen publiek"
en een Mis opdragen op ander tijdstip, voor "Jonge Mensen die zich volop bezig houden met spirituele cursussen"
en misschien ook kinderen hebben die nog klein zijn.
Bij dat Kerk m.m.v.vrijwilligers aan kinderen aanbieden 1uur oppas activiteit, in de koffie kamer,
en die Jonge Ouders, kunnen zich wijdden aan Meditatie Mis met Ignatiaanse Spiritualiteit.
" ...Het drinken van de mystieke wijn en het eten van het mystieke brood - het eten van de kosmische Christos - is dus het geestelijk en intellectueel bewust worden van de eenheid van het leven."
e.c. bron.b.v.
" Het is een spirituele eigenschap om de humor in te zien van hetgeen ons overkomt,
' Why not laugh at yourself".
"....Humor heeft te maken met betrekkelijkheid"......" Persoonlijke betrokkenheid verbindt ons met het door ons ingenomen standpunt"...."
e.c.Luc.nr.36/jan/febr/1987/F.W.van Welsem/15/
1. Ik ben hartstochtelijk betrokken geraakt bij RKK sinds cá 1 jaar.
In mijn betrokkenheid vind ik, dat God en Jezus een LIEFDE is,
en God zou nooit bedacht zou hebben om Jezus aan kruis laten nagelen.
Ik ben in mijn hartstocht Jezus gaan bevrijden van zijn kruis.
In veronderstelling dat NIET GOD heeft Jezus aan kruis laten nagelen NEE, wij mensen hebben dat gedaan toen en nu nog steeds.
Jezus is LIEFDE dat elke moment kan van "gedronken en gegeten woorden", door ieder van ons.
En ook dat idee is makkelijk te begrijpen voor kinderen en jongeren.
voor mij is advies: Why not laugh at myself.
Wordt hiermee bedoelt dat je blanco moet zijn als je wilt weten wat God van je vraagt? geen neiging tot en voorkeur hebben van alles uitschakelen.
Dit vraag ik naar aanleiding van mijn idee om dichter bij de bron te komen; 3 weken in stilte als gast in een klooster van de Clarissen door te brengen;
groet Hetty
met vg Hetty