Franciscus: waarom een boterham goed is maar niet volstaat


Op 10 september 2013 bracht Paus Franciscus een bezoek aan het Centro Astalli, een vluchtelingenhuis van de Italiaanse jezuïeten in hartje Rome.

Hieronder enkele uittreksels van de stevige toespraak die Franciscus er hield, alsook enkele videobeelden

Velen onder u zijn moslims of behoren tot andere godsdiensten; jullie komen uit heel wat landen, met verschillende situaties. We mogen geen schrik hebben voor verschillen! Broederlijkheid doet ons ontdekken dat die verschillen rijkdom zijn, een geschenk voor iedereen.
Het is prachtig dat wie hier samen met de jezuïeten werkt voor de vluchtelingen christelijke mannen en vrouwen zijn en ook niet-gelovigen of mensen van andere godsdiensten, verenigd in de naam van het gemeenschappelijke goed, dat voor ons christenen de uitdrukking is van de liefde van de Vader in Christus Jezus. De heilige Ignatius van Loyola wilde dat er, op de plaats zelf waar hij woonde, een ruimte werd ingericht om de allerarmsten te onthalen. In 1981 stichtte pater Arrupe de Jesuit Refugee Service, en hij wilde dat het Romeinse hoofdwartier werd ondergebracht op die plaats, in het hart van de stad.
Vanuit deze plaats van onthaal, van ontmoeting en van dienstbaarheid vraag ik jullie allen, mensen die wonen in het bisdom van Rome, dat jullie je deze vraag zouden stellen: richt ik mij tot wie het moeilijk heeft of heb ik schrik om mijn handen vuil te maken? Sluit ik me op in mezelf, in mijn dingetjes, of merk ik op wie er nood heeft aan hulp? Dien ik enkel mezelf of kom ik ertoe om anderen te dienen, zoals Christus deed die kwam om te dienen, in die mate dat Hij zijn leven gaf? Kijk ik wie om rechtvaardigheid vraagt in de ogen of kijk ik de andere richting uit om niet in die ogen te moeten kijken?
Gastvrijheid alleen volstaat niet. Het volstaat niet om een boterham te geven als dit niet samen gaat met de mogelijkheid om te leren op eigen benen te staan. Liefdadigheid die die armen arm achterlaat is ontoereikend. Echte barmhartigheid, die God ons geeft en leert, vraagt om gerechtigheid, vraagt erom dat de armen de weg kunnen vinden om niet langer arm te zijn.

In het bijzonder – en dit is belangrijk en ik zeg dit uit de grond van mijn hart – in het bijzonder zou ik ook de religieuze gemeenschappen willen uitnodigen om dit teken van de tijd met ernst en met zin voor verantwoordelijkheid te lezen. De Heer nodigt ons uit om met meer moed en groothartigheid de gastvrijheid te beleven in onze gemeenschappen, huizen, leegstaande kloosters … Allerbeste mannen en vrouwen religieuzen, de lege kloosters zijn van geen nut voor de Kerk als zij worden omgevormd tot hotels en geld opbrengen. De leegstaande kloosters horen ons niet toe; zij zijn er voor het Lichaam van Christus en daar maken de vluchtelingen deel van uit.  De Heer roept ons op om ons groothartig en moedig te wagen aan gastvrijheid in lege kloosters. Dit is zeker niet eenvoudig; we hebben criteria nodig, verantwoordelijkheid, maar ook moed. We doen zoveel;  misschien worden we geroepen om meer te doen, om vastberaden te verwelkomen en te delen wat de Voorzienigheid ons heeft gegeven om te dienen;  om de bekoring van de spirituele wereldlijkheid te overwinnen en om dichtbij eenvoudige mensen te staan, in het bijzonder de allerminsten. We hebben nood aan solidaire gemeenschappen die de liefde daadwerkelijk beleven!

Reacties

Anoniem zei…
Zo'n duidelijke taal! Je kan er niet omheen. Hij confronteert mij alleszins met eigen bezit en keuzes die ik erin kan maken.
Anoniem zei…
Inderdaad, solidariteit is een uitdaging.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj